3 min read
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
Burgers die in de financiële problemen raken, kunnen namens de gemeente terecht bij een kredietbank. De kredietbank helpt hen om schulden af te betalen en de financiële administratie weer op orde te krijgen. Mensen die aankloppen voor schuldhulpverlening zitten vaak in een uitzichtloze situatie en het is belangrijk hen hierbij direct te ondersteunen. Een versnelde intake helpt om zo vlug mogelijk de schuldhulpverlening te starten. Sander Matthezing, teamleider bij de Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB), geeft drie tips voor een spoedig intakeproces.
Wanneer mensen bij de VKB aankloppen voor hulp bij schulden, worden ze opgevangen door medewerkers van de frontoffice voor een intakegesprek. In dit gesprek wordt de persoonlijke en financiële situatie besproken. Hoe zijn de schulden ontstaan, wat is de gezinssituatie en wat voor werk doet deze persoon? De medewerker bekijkt welke hulp er nodig is, stelt een plan van aanpak op en verwijst de persoon door naar een passende vorm van schuldhulpverlening.
“Mensen die bij de VKB terechtkomen, zijn vaak gestrest en hebben snel hulp nodig”, vertelt Sander. “Daarom is het goed om processen te versnellen, zoals de intake. Drie tips die hierbij helpen, zijn:”
Tip 1: Juist niet te snel willen gaan.
Een half uur tot een uur is vaak al lang genoeg voor iemand met schulden. Er speelt heel wat in hun leven en er komt veel nieuwe informatie voorbij. Dan is het juist slimmer om niet te veel informatie mee te geven, even te stoppen met de intake als je ziet dat het voor dan even genoeg is en later terug te bellen voor een vervolgafspraak. Klinkt misschien als een vreemde tip als het gaat om een sneller intakeproces, maar als mensen het niet begrijpen, haken ze al snel af wat het proces niet helpt.”
Tip 2: Het afhandelen van papierwerk vereenvoudigen
Door bijvoorbeeld digitaal te ondertekenen. Wanneer we overeenkomsten meegeven of opsturen, blijft het vaak liggen. Dan mailen of bellen we altijd, maar het kan zo een maand duren, voordat we de papieren weer retour hebben. Door digitaal te ondertekenen, kunnen we zien of iemand het document heeft ontvangen en geopend en kunnen we de handtekening al binnen een uur hebben.”
Digitalisering in het sociaal domein: is jouw organisatie er klaar voor? Doe de check!
Tip 3: Kleinere brokken informatie opvragen
Soms zien we dat er maar liefst 25 stukken worden gevraagd die iemand dan binnen twee weken moet opsturen. Zoals een legitimatiebewijs, bankafschriften, inkomstengegevens, gegevens over schulden en meer. Dat is veel te veel, zeker omdat onze klanten vaak laaggeletterd zijn. Knip wat je nodig hebt in stukken en vraag bijvoorbeeld drie documenten per week. Dat is behapbaar. Verplaats je in de persoon en help hem door het proces heen.”
Om het intakeproces soepel te laten verlopen, helpt het om juist niet te snel te willen gaan bij een intake, documenten digitaal te laten ondertekenen en minder gegevens in één keer op te vragen. Deze drie tips zijn van belang om mensen met financiële problemen zo goed en vlug mogelijk te helpen.
Ben je benieuwd wat Stiply voor jou kan betekenen? Plan dan nu een vrijblijvend adviesgesprek in!
Wil jij digitaal ondertekenen zelf graag uitproberen? Vraag dan hier een gratis proefaccount aan.
3 min read
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
4 min read
Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...