2 min read

Algemene voorwaarden? Waarom moet ik die hebben?

Featured Image

In principe moet dat niet. Je mag ondernemen zonder algemene voorwaarden. Je mag zelfs zonder contract voor een opdrachtgever aan het werk.

Zo lang alles goed gaat, is er niets aan de hand. Er ontstaat pas een probleem als een van de partijen ontevreden is. Als je klant de rekening niet betaalt of een klacht heeft, bijvoorbeeld. Dan is het toch handig om een document te hebben waarin alle afspraken zijn vastgelegd.

Het verschil tussen een contract en algemene voorwaarden

In een contract staan alle afspraken die voor beide partijen voor een klus gelden; bijvoorbeeld welke producten of diensten de klant gaat afnemen en aan welke specificaties die moeten voldoen. De algemene voorwaarden zijn een pakket vaste regels die je voor je bedrijf opstelt en die voor elke overeenkomst moeten gelden. Zoals hoe je als organisatie omgaat met geheimhouding en aansprakelijkheid. Je zet deze algemene punten voor het gemak in een apart document, omdat je ze anders in elke overeenkomst moet herhalen. Er zijn wel een paar spelregels waar je op moet letten.

Algemene voorwaarden moeten onderdeel van het contract zijn

Is er een contract? Vergeet niet dat de algemene voorwaarden in een apart document staan. Je moet duidelijk in het contract vermelden dat ze deel uitmaken van het contract en dat ze van toepassing zijn.

Ter hand stellen en kennis nemen

Als jij de algemene voorwaarden van toepassing verklaart en de overeenkomst wordt getekend, zijn je algemene voorwaarden inderdaad van toepassing. Willen ze echt geldig zijn en doorwerken in de overeenkomst, en wil jij je erop kunnen beroepen, dan moet je aantonen dat je ervoor hebt gezorgd dat de andere partij de algemene voorwaarden heeft ontvangen en ze heeft kunnen bestuderen. Ter hand stellen en kennis nemen, zo heet dat in juridisch jargon.

Is digitaal onderteken echt sneller, makkelijker en goedkoper? Lees het in ons blog.

Nadrukkelijk benoemen en meesturen

Doe je regelmatig werk zonder contract maar heb je wel algemene voorwaarden? Kun je bijvoorbeeld al aan de slag als de offerte ondertekend terugkomt? Let erop dat je in de offerte nadrukkelijk aangeeft dat je algemene voorwaarden van toepassing zijn. Je zou kunnen opnemen dat de klant zich door de offerte te ondertekenen, akkoord verklaart met je algemene voorwaarden. Vergeet niet om de voorwaarden in PDF mee te sturen.

Algemene voorwaarden moeten redelijk zijn

Wat de inhoud van je algemene voorwaarden betreft, is er nog een belangrijke spelregel: ze moeten redelijk zijn. Je mag bijvoorbeeld niet alle verantwoordelijkheid voor je werk afwijzen. Of eisen dat de andere partij het volle pond betaalt als je de opdracht niet eens hebt aangenomen. Een bepaling in je algemene voorwaarden is dan ‘onredelijk bezwarend’ en kan van tafel worden geveegd. Erger nog, de algemene voorwaarden kunnen in hun geheel ongeldig worden verklaard.

Is een elektronische handtekening rechtsgeldig? 

 

Digitaal ondertekenen - Algemene voorwaarden automatisch meesturen Algemene voorwaarden meesturen

 

Algemene voorwaarden meesturen met Stiply

 

Met Stiply kun je algemene voorwaarden meesturen met je offertes. Je klant kan de offerte elektronisch ondertekenen en moet apart akkoord gaan met de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden.

Zo weet je altijd zeker dat je algemene voorwaarden geldig zijn.

Wil je zien hoe het werkt? Probeer Stiply nu 14 dagen gratis!

Probeer Stiply 14 dagen volledig gratis!


Gratis proefaccount    of    Plan demo

E1-contractbeheer-handtekening

 

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

3 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...

Lees verder
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

4 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...

Lees verder
In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

3 min read

In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...

Lees verder