2 min read

Boost je productiviteit met technologie

Featured Image

Verhoogde productiviteit staat bovenaan de prioriteitenlijst van veel organisaties. Dat komt doordat klantverwachtingen veranderen onder invloed van technologische vooruitgang en globalisering. Vanwege al die nieuwe mogelijkheden komt de lat steeds hoger te liggen.

Ga maar na: het aantal digitale tools waarmee bedrijven hun processen kunnen verbeteren en versnellen, blijft maar toenemen. Klanten zijn gewend geraakt aan korte levertijden en verwachten binnen 5 minuten antwoord op hun vraag. Tel daar de moordende wereldwijde concurrentie bij op en je snapt waarom het zo belangrijk is om de productiviteit te verhogen: je kosten gaan omlaag, je verspilt minder tijd en de output is groter.

Productiviteit levert geld op. Daarom nemen we in deze blog met je door hoe je met behulp van technologie de productiviteit van je organisatie kunt verhogen. Let wel, de cheesy quote waarmee we eindigen is hierbij super belangrijk.

Hard werken / slim werken

Dat het maar duidelijk is: een hoge productiviteit is iets anders dan hard werken. Want hoe hard je ook werkt, het levert je niet altijd betere en snellere resultaten op. Integendeel. Wij zien hoge productiviteit daarom liever als slimmer werken.

 Kies de juiste technologie

Maar hoe weet je nou welke tool je moet inzetten? De mogelijkheden lijken eindeloos. Er zijn niet alleen ontzettend veel tools, een aantal lijken ook sterk op elkaar en je ziet door de bomen het bos niet meer.

Je kunt je zoektocht naar de wondertool ook omdraaien. Ga uit van je bedrijfsprocessen. Neem ze onder de loep en bekijk waar de productiviteit een boost kan gebruiken. Zoek daar vervolgens een tool bij. Stel jezelf de volgende vragen over elke tool:

  • Levert deze tool mij een nieuw voordeel op?
  • Is de tool een oplossing voor de specifieke behoeften van mijn organisatie?
  • Sluit de tool goed aan bij de bestaande processen?
  • Is er een tool die nog efficiënter is dan deze?

Je weet nu of de tool die je overweegt, de juiste is voor jou en je organisatie. Je bent klaar om een keuze te maken.

Verbeter de interne communicatie met software

Iedereen weet dat effectieve communicatie cruciaal is voor de productiviteit van een team. Toch twijfelen veel organisaties lang over investeringen in communicatiesoftware.

Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat bedrijven met meer dan 100 werknemers gemiddeld €360,000 per jaar verliezen door miscommunicatie. Komt miscommunicatie veel voor binnen je organisatie? Investeer in goede communicatiesoftware om de interne communicatie te verbeteren. Hierbij zijn de volgende vragen belangrijk:

  • Gaat deze software alle bedrijfscommunicatie verwerken?
  • Biedt de software opties voor zowel individuele als groepscommunicatie?
  • Kun je bepalen wat medewerkers te zien krijgen? (Dit kan bijvoorbeeld met Slack.)

Tijdregistratie geeft duidelijkheid

Tijdregistratie is meer dan het bijhouden van uren. Natuurlijk, je kunt zien hoe iemand zijn/haar werkdag besteedt en hoe lang hij/zij bezig is met allerlei taken. Maar wist je dat het een goudmijn is voor productiviteit? Heb je wel de juiste software nodig.

Tools als Timely en Toggl geven je inzicht in de productiviteit van mensen. Je ziet waar het goed gaat, wat de productiviteit tegenhoudt en waar kansen liggen voor verbetering. Van nutteloze vergaderingen en hinderlijke processen tot aan herhaalde administratieve taken, ze kunnen hier allemaal een rol in spelen. Meten is weten!

Software alleen is niet genoeg

Er zijn altijd mogelijkheden om de productiviteit binnen je organisatie te verbeteren. Merk je dat de productiviteit van jou en je team een boost kan gebruiken? De tips in deze blog zijn een goed startpunt, maar met software alleen kom je er niet. De sleutel tot succes is de succesvolle implementatie ervan. Wil je daar meer van weten? Lees dan een van onze andere blogs.

Daar komt-ie dan, de quote:

 `Het maakt niet uit wat je hebt, maar wat je doet.`


Je was gewaarschuwd! Cheesy maar best inspirerend hè?

 

 

 

 

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

3 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...

Lees verder
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

4 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...

Lees verder
In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

3 min read

In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...

Lees verder