1 min read

Hoe implementeer je nieuwe digitale tools met succes?

Featured Image

Nieuwe digitale tools binnen je organisatie aan de man brengen kan lastig zijn.

Het levert soms behoorlijk wat weerstand op. Nieuwe tools worden door veel medewerkers gezien als extra werk en als overbodig. Misschien nog wel de belangrijkste reden: mensen hebben het nu eenmaal niet zo op verandering. “Ons huidige programma werkt toch prima?” hoor je vaak. Veel bedrijven snappen de noodzaak van nieuwe tools, maar geven aan dat de implementatie vaak te langzaam verloopt. Werk aan de winkel dus. In deze blog bespreken we hoe jij je medewerkers enthousiast maakt om met nieuwe tools aan de slag te gaan, en hoe je hen goed op weg helpt.

Het belang van digitale adoptie

De weerstand tegen verandering levert organisaties de nodige problemen op. Succesvolle adoptie is namelijk van essentieel belang bij het implementeren van nieuwe digitale tools. Want alleen zo verbeter je de ROI van je digitale investering.

Eigenlijk is dat best logisch. Zo werkt het immers ook bij klanten. Zo lang zij niet weten hoe een product of service werkt, zien ze de toegevoegde waarde ervan niet in. Pas als ze begrijpen hoe een nieuwe digitale tool hun werk efficiënter maakt, willen ze het gaan gebruiken. Toch? Het moet hun iets opleveren. Neem dus de moeite om medewerkers te leren hoe zij hier het meeste uit kunnen halen. Een goed stappenplan kan je hierbij op weg helpen.

Stappenplan voor succesvolle implementatie

  1. Plan de uitrol van je tool. Zorg voor een budget en plan tijd in om je medewerkers te overtuigen. Jij bent de expert en weet het antwoord op elke vraag. Zo voorkom je fouten.
  2. Verkoop het verhaal. Weet wat je vertelt en gebruik hier gerust een presentatie voor. Laat je medewerkers op een duidelijke manier zien hoe deze nieuwe tool hun werkleven vereenvoudigt. Bespaar niet op dat extra uurtje uitleg, want dit betaalt zich later zeker terug in efficiëntie.
  3. Begin klein. Natuurlijk wil je dat iedereen zo snel mogelijk met de nieuwe tool aan de slag gaat. Maar dat is niet altijd mogelijk, dus wees realistisch. Begin met een kleine groep medewerkers waarop je jouw training als het ware test. Zo kun je zowel je eigen training verbeteren als een extra set trainers opleiden.
  4. Niet iedereen gebruikt de nieuwe tool op dezelfde manier. Houd hier rekening mee wanneer je een aanpak bedenkt. Pas je training aan op afdelingsniveau en waar nodig op individueel niveau. Zo kun je de diepte in en zorg je ervoor dat iedereen, ongeacht functie of rol, de nieuwe tool optimaal kan benutten.

Probeer Stiply nu volledig gratis!

Probeer Stiply 14 dagen volledig gratis!


Gratis proefaccount    of    Plan demo

E1-contractbeheer-handtekening

 

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

3 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten

In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...

Lees verder
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

4 min read

Alles wat je moet weten over het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst

Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...

Lees verder
In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

3 min read

In 3 stappen starten met digitaal ondertekenen

Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...

Lees verder