4 min read
ExcellentFlex: “We hoeven de contracten van nieuwe medewerkers nooit meer na te jagen”
Via ExcellentFlex, een arbeidsbemiddelingsbureau gespecialiseerd in onderwijs, kinderopvang en zorg, starten maandelijks tientallen flexwerkers en...
3 min read
Team Stiply 17 november 2022 11:45:00 CET
De Nationale Hypotheekbond heeft een ambitie. Namelijk: het proces in de financiële dienstverlening eenvoudiger maken voor hypotheekadviseurs, zodat zij klanten beter kunnen helpen. Om dit waar te maken, heeft de Nationale Hypotheekbond een integratie met Stiply opgezet voor het digitaal ondertekenen van documenten. Bij zowel het CRM-pakket PortefeuilleSignalen als bij het Elements-systeem van zusteronderneming Faster Forward, maken de intermediairs gebruik van de digitale handtekening van Stiply. Jeroen Oversteegen, inmiddels 11 jaar directeur van de Nationale Hypotheekbond, vertelt over deze samenwerking en heeft één tip voor hypotheekadviseurs als het gaat om digitaal ondertekenen: gewoon doen!
“De meeste mensen krijgen één keer in de 5 tot 7 jaar te maken met een hypotheek. Dat is spannend en veel geregel”, aldus Jeroen. “Dan krijg je documenten thuisgestuurd, die moet je uitprinten, ondertekenen en weer scannen. Vervolgens stuur je het naar de adviseur of moet je het brengen. Hoeveel mooier is het als je dit gewoon vanuit huis of vanaf je werkplek met je mobiel digitaal kunt ondertekenen? Moet je nagaan hoeveel bomen we daarmee besparen en hoeveel minder fouten we gaan maken. Want met het kopiëren en inscannen van die stapels papier gaat het altijd wel een keer scheef, op z’n kop of er ontbreekt een blad. Digitaal ziet iedereen exact hetzelfde document, ook de notaris. Digitaal ondertekenen maakt het proces voor de adviseur eenvoudiger en voor de consument plezieriger. Er is geen scanner of printer nodig. Je kan overal en wanneer je maar wil ondertekenen. Is iemand digitaal minder vaardig? Dan kan deze persoon natuurlijk altijd naar kantoor komen om een natte handtekening te zetten.”
De Nationale Hypotheekbond gelooft dus in de digitale handtekening. Maar voordat zij dit in de markt hebben gelanceerd, zijn ze eerst zelf gaan testen. “Voor onze eigen contracten met partijen wilden we graag gebruik maken van digitaal ondertekenen. We hebben onderzoek gedaan in de branche, naar meerdere partijen gekeken en zijn toen bij Stiply uitgekomen. De ervaring met Stiply was goed. Toen dachten we ‘als we dit onder de knie hebben, kunnen we dit ook uitrollen naar adviseurs’. En dan is de branche klein. Toen ABN AMRO aangaf alleen digitale handtekeningen via Stiply te accepteren, was het een bevestiging van de juiste partnerkeuze”, vertelt Jeroen.
De softwareoplossing van Stiply bevalt goed. Maar ook over de samenwerking is Jeroen te spreken: “Het is prettig om met elkaar samen te werken. Onze IT-afdeling schakelt snel met de ontwikkelaars van Stiply, zij begrijpen elkaar. De beschrijvingen over hoe je moet koppelen en hoe je moet werken zijn netjes. De communicatie verloopt soepel en helder, dat is belangrijk. Ook als er iets is, lossen ze het meteen op. Een prettige partner.” Een samenwerking die voordelen biedt dus. “Het belangrijkste is dat Stiply ons inzicht geeft in nieuwe mogelijkheden. Door het gebruik van de digitale ondertekenoplossing ontdekken we zelf weer nieuwe toepassingen. Naast het feit dat het nu al een efficiënter en sneller proces oplevert, biedt het mogelijkheden en kansen om een volgende stap te zetten”, aldus Jeroen.
Als we dan naar die toekomst kijken, ziet Jeroen vooral mogelijkheden in het digitaal ondertekenen van meerdere documenten. “In een hypotheekproces gaat een werkgeversverklaring het vaakst fout. Ik zou heel graag met Stiply willen kijken naar hoe we dat kunnen verbeteren. Daarnaast heb je nog documenten zoals een bankgarantie en opstalverzekering, en als je een huis aankoopt heb je te maken met de overdracht van gas en elektra. Hoe mooi zou het zijn als we al die stappen bundelen, dit gezamenlijk klaarzetten en dat de klant deze documenten in één keer kan ondertekenen? Dan kun je het proces nog verder stroomlijnen. De klant hoeft maar één of twee keer met iDIN in te loggen, en gaat van 20 documenten los ondertekenen via allerlei verschillende methodes naar één plek waar alles klaarstaat. Dat maakt het nog eenvoudiger, transparanter en inzichtelijker. En dat is precies wat wij met de Nationale Hypotheekbond en Faster Forward samen met partners zoals Stiply en de ABN AMRO continu willen doen: het proces voor hypotheekadviseurs en consumenten verbeteren. En dat doen we met veel plezier en toewijding. Input vanuit de markt is daarbij onmisbaar, dus we nodigen alle intermediairs uit om tips met ons te delen.”
Dat sommige geldverstrekkers of hypotheekadviseurs nog wat terughoudend zijn, begrijpt Jeroen wel. Toch heeft hij maar één tip: gewoon doen! “De angst of het wel goed werkt, is er altijd. Ik begrijp dat banken compliance heel belangrijk vinden. Je wilt zeker weten dat het niet misgaat met ondertekenen en dat je een geldig bewijs hebt dat de juiste persoon heeft getekend. Bij Stiply wordt dat gecheckt en geborgd met de authenticatiemethode iDIN, dus dat zit goed. Je moet het gewoon een keer proberen. Anders blijf je hangen in ‘zo hebben we het altijd gedaan’. Ga het doen en ervaar de voordelen!”, sluit Jeroen af.
Wil je meer weten over digitaal ondertekenen? Download dan de ultieme ‘digitaal ondertekenen gids voor hypotheekadviseurs’. Hierin vind je alles wat je moet weten over de digitale handtekening. Zoals hoe het zit met rechtsgeldigheid, veiligheid, hoe je de juiste software kiest en hoe je de digitale handtekening succesvol implementeert.
4 min read
Via ExcellentFlex, een arbeidsbemiddelingsbureau gespecialiseerd in onderwijs, kinderopvang en zorg, starten maandelijks tientallen flexwerkers en...
2 min read
Hoppenbrouwers Techniek streeft ernaar om de beste installateur van Nederland te worden. Met inmiddels 15 vestigingen en meer dan 1500 medewerkers...
1 min read
Matthrs adviseert over, levert en onderhoudt HR- en salarissoftware voor bedrijven in de zorgbranche. Oprichter Math Wouters deelt zijn ervaring met...