3 min read
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
5 min read
Team Stiply 23 februari '23
Wil jij weten welke ondertekenoplossing het beste bij jouw organisatie past? Er is tegenwoordig veel keuze op de markt en niet elke digitale ondertekenoplossing sluit aan op de behoeften van jouw organisatie. Wij maken het jou gemakkelijk door de ondertekensoftware van twee digitale ondertekenoplossingen te vergelijken. In deze blog behandelen wij de verschillen en overeenkomsten tussen Stiply en DocuSign, twee digitale ondertekenoplossingen met uitgebreide software functionaliteiten.
Beide software hebben veel in-app functionaliteiten, waaronder het volgen van de status voortgang van openstaande ondertekenverzoeken. Ook hanteren de partijen strenge regels voor een rechtsgeldige digitale handtekening en bieden zij een veilige en betrouwbare cloud-omgeving. En alhoewel er veel overeenkomsten zijn, zijn er ook een aantal verschillen. Wij zetten alle functionaliteiten op een rij.
Om de rechtsgeldigheid van de digitale handtekening te garanderen, moet de ondertekenaar worden geverifieerd met een authenticatiemethode. De meest gebruikte authenticatiemethoden zijn e-mail-, SMS- en iDIN-authenticatie. DocuSign voldoet hiervoor aan de Amerikaanse ESIGN- en UETA-wetgeving en de Europese eIDAS verordening, Nederlands bedrijf Stiply voldoet aan de Europese eIDAS verordening. Bij Stiply kan je gebruikmaken van alle bovengenoemde authenticatiemethoden. DocuSign daarentegen biedt geen iDIN-authenticatie die verloopt via de bank, maar wel een ID-check.
iDIN-authenticatie met Stiply
Beide ondertekenoplossingen hanteren strenge compliancy maatregelen om een veilige digitale handtekening te kunnen garanderen. Een voorbeeld is een uitgebreide audit van de software. Bij Stiply laten wij jaarlijks een externe Pentest uitvoeren, waarbij een ethische hacker probeert in de Stiply ondertekensoftware te komen. Tot nu toe zijn wij geslaagd voor iedere test.
Ook moet de software voldoen aan de strenge internationale veiligheidsnormen op het gebied van privacy. Bij Stiply hebben we naast een goede kwaliteitsbeheersing, een beveiligde cloud infrastructuur. Bovendien is Stiply ISO-gecertificeerd met certificaten ISO 9001, ISO 27001 en ISO 27017. Deze zijn erg belangrijk in de verwerking van persoonsgegevens en privacygevoelige documenten. Niet veel softwarebedrijven hebben zoveel ISO certificaten, dat is uniek aan Stiply. DocuSign is ook ISO-gecertificeerd, met certificaat ISO 27001. Stiply heeft een uitgebreide verwerkersovereenkomst die conform de wettelijke eisen is opgesteld. Hierin staat precies welke sub-verwerkers we gebruiken en hoe lang we bepaalde gegevens opslaan. Ook Docusign heeft een soortgelijk Trust center waarin je vanalles kan lezen over hun veiligheidsmaatregelen.
Een digitale handtekening vraag je op middels een ondertekenverzoek. Het ondertekenverzoek wordt via e-mail verzonden aan de ondertekenaars van het document. Hieronder een korte toelichting van de werking van elke software.
Een Stiply ondertekenverzoek is opgebouwd in vijf eenvoudige stappen:
1. Upload het document dat moet worden ondertekend.
2. Voer de gegevens van de ontvangers in (dit hoeven niet allemaal ondertekenaars te zijn). In het geval van meerdere ondertekenaars, kies de volgorde van ondertekening.
3. Indien van toepassing, voeg een authenticatie methode (anders dan e-mail) toe.
4. Plaats een bericht bij het ondertekenverzoek, en verstuur het direct naar de ontvanger. Een ondertekenverzoek kan je ook doorsturen naar een nieuwe ontvanger, mocht dat nodig zijn.
Ervaar zelf hoe je een Stiply ondertekenverzoek maakt.
De software biedt een geheel gebruiksvriendelijke ervaring. De ondertekenaar kan vanaf elk device en webbrowser een krabbel plaatsen. Zodra het document is ondertekend, ontvangen beide partijen een bevestiging met daarbij een bewijs van ondertekening. De informatie in dit bewijsdocument is afhankelijk van de gekozen authenticatiemethode.
Met DocuSign kan je ook een ondertekenverzoek maken. Dit kan ook via de mobiele app, die je apart downloadt. Je upload een document, waarna het systeem vraagt om de e-mailadressen van de ondertekenaars. Vervolgens kan je verschillende ondertekenvelden toevoegen en direct verzenden naar de ondertekenaar(s). Een DocuSign ondertekenverzoek is opgebouwd uit vijf stappen:
1. Upload het document dat moet worden ondertekend.
2. Voer de gegevens in van de ondertekenaars. In het geval van meerdere ondertekenaars, kies de volgorde van ondertekening.
3. Indien van toepassing, voeg een authenticatie methode (anders dan e-mail) toe.
4. Voeg eventueel een e-mail bericht toe aan de ondertekenaar.
5. Plaats de benodigde ondertekenvelden in het document. Dit kan gaan om een handtekening-, paraaf- of datumveld bijvoorbeeld.
Kortom, je kan eenvoudig een digitale ondertekenverzoek maken met beide Stiply en DocuSign. En dit kan vanaf alle moderne browsers en apparaten. Echter biedt een standaard gebruikersaccount bij Stiply meer opties. Zo kan je e-mailadressen opslaan in een adresboek, ondertekenverzoeken doorsturen naar gemachtigde personen en tags voor handtekening velden toevoegen aan het document. Je krijgt bij Stiply dus meer waar voor je geld!
Beide partijen bieden de mogelijkheid om jouw bedrijfssoftware te integreren met de digitale ondertekenoplossing. DocuSign integreert met diverse systemen. Een integratie met Stiply is in veel gevallen ook mogelijk. In tegenstelling tot DocuSign, kan Stiply de software volledig white label aanbieden. Lees hoe je de digitale handtekening integreert in jouw bedrijfssoftware.
Ook niet onbelangrijk: heeft de digitale handtekening oplossing een support afdeling en worden jouw vragen in realtime opgevangen? Wij beantwoorden deze vraag voor beide oplossingen.
Bij Stiply kunnen wij jou elke dag direct te woord staan. Je kan telefonisch of per mail contact opnemen met het Nederlandse support team of het antwoord op jouw vraag vinden via de online helpdesk. Het support team is dagelijks bereikbaar op werkdagen van 9 tot 17 uur. Onze klanten kunnen uit ervaring spreken dat er ook echt wat met hun feedback wordt gedaan. Mocht het nodig zijn, kunnen wij ook Engelse klantenservice bieden.
Voorheen had DocuSign alleen een internationale helpdesk, maar met de uitbreiding naar Sales Benelux kan je vanaf nu ook via een Nederlands contactformulier contact opnemen met DocuSign, of een salesmedewerker bellen via het opgegeven telefoonnummer. Wij horen meestal dat er vanuit Ierland contact op wordt genomen bij DocuSign.
Jij wil de juiste keuze maken voor jouw organisatie, zodat je voor lange tijd en met plezier gebruikmaakt van een klantgerichte en gebruikersvriendelijke ondertekenoplossing. Dit is hoe beide oplossingen scoren op de volgende overwegingspunten:
Wanneer je meer functionaliteiten wil gebruiken tegen een lagere maandelijkse prijs, dan is Stiply een betere keuze. Wanneer je ondertekenverzoeken wil maken met PowerForms en ondertekenverzoeken wil managen in een mobiele app, kies dan voor DocuSign. Hoe dan ook kan je met beide ondertekenoplossingen een digitale handtekening opvragen en krabbel plaatsen op mobiele devices.
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: Stiply.
Beide oplossingen bieden rechtsgeldige authenticatiemethoden. Echter is een groot verschil tussen Stiply en DocuSign dat Stiply ook de Nederlandse iDIN biedt als authenticatiemethode. Door veel organisaties en instanties wordt IDIN geadviseerd of geëist in het ondertekenproces. Met Stiply kan je deze authenticatiemethode kiezen.
Winnaar in praktische rechtsgeldigheid: Stiply.
Een veilige digitale ondertekenoplossing voldoet aan ten minste de volgende criteria: 1) een goede kwaliteitsbeheersing, 2) een beveiligde cloud infrastructuur, en 3) AVG compliancy. Ook vragen beide software alleen om de noodzakelijke persoonsgegevens. Stiply staat hier 1-0 voor, als het aankomt op ISO certificering van de software en het feit dat het een Nederlandse organisatie is. Dit garandeert niet alleen een goede kwaliteitsbeheersing van de software afgemeten op internationale kwaliteitsnormen, maar ook een veilige verwerking van privacy gevoelige gegevens in de cloud infrastructuur.
Winnaar in op veiligheidsgebied: Stiply.
De software van Stiply en DocuSign bieden in hoofdlijnen vrijwel dezelfde functionaliteiten. In beide gevallen heb je binnen een paar stappen een ondertekenverzoek verstuurd. Toch zijn er een aantal acties die je alleen kan uitvoeren bij Stiply, zoals een adresboek bijhouden of bijvoorbeeld automatisch handtekening velden toevoegen aan het document. Als je op zoek bent naar een compleet pakket, dan is Stiply je de beste keuze!
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: geen duidelijke winnaar.
Wil jij jouw software integreren met een digitale ondertekenoplossing? Dan kan dat met Stiply en DocuSign. Waar DocuSign samenwerkt met honderden software partijen, biedt Stiply weer meer whitelabel mogelijkheden. Afhankelijk van voorkeur, kan je hier jouw keuze op baseren.
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: geen duidelijke winnaar.
Beide software oplossingen hebben een afdeling die gratis support levert. Toch bestaat de kans dat je bij DocuSign wordt doorverbonden naar de klantenservice in Ierland. Mocht je Engels niet zo goed zijn, is dit natuurlijk niet zo wenselijk. Bij Stiply wordt alle support in het Nederlands, of eventueel Engels verleend. Ook een belangrijk punt is de ontwikkelmogelijkheden. Bij Stiply zit het development team op dezelfde locatie als de rest van de organisatie. Dat stelt het team in staat om feedback van klanten of potentiële klanten te verwerken in de software. Dat krijg je bij een grote Amerikaanse gigant niet zo snel voor elkaar!
Winnaar in support: Stiply.
Een aantal andere belangrijke punten om op te vergelijken zijn:
Hoe kies je een digitale handtekening oplossing die past bij jouw organisatie? Wij vertellen jou hier graag meer over.
Wil je een digitale ondertekenoplossing uitproberen? Maak een gratis proefaccount aan! Dan kan je de software eerst zelf uitproberen.
3 min read
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
4 min read
Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...