3 min read
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
Eén webapplicatie met uitgebreide koppelingen en integraties
5 min read
Team Stiply
23 februari '23
Op zoek naar een nieuwe ondertekenoplossing die het beste past bij jouw organisatie? Aan de hoeveelheid opties zal het in elk geval niet liggen; met de ruime keuze op de markt op gebied van digitale ondertekenoplossingen is er vrijwel altijd een passende oplossing die aansluit op de behoeften en wensen van ieder bedrijf.
Om het je gemakkelijk te maken bespreken we in deze blog de belangrijkste verschillen tussen twee specifieke ondertekenoplossingen met uitgebreide software-functionaliteiten, namelijk Stiply en Docusign.
Beide oplossingen hebben veel in-app functionaliteiten, waaronder het volgen van de status voortgang van openstaande ondertekenverzoeken. Ook hanteren de partijen strenge regels voor een rechtsgeldige digitale handtekening en bieden ze beiden een veilige en betrouwbare cloud-omgeving. En alhoewel er veel overeenkomsten zijn, zijn er ook een aantal verschillen. In de tabel hieronder zie je exact wat de verschillen zijn tussen Stiply en Docusign.
Om de rechtsgeldigheid van een digitale handtekening te kunnen garanderen, is een degelijke authenticatiemethode van groot belang. Is een digitale handtekening niet te verifiëren? Dan is de handtekening helaas ook niet rechtsgeldig. De meest gebruikte authenticatiemethoden zijn e-mail-, SMS- en iDIN-authenticatie.
DocuSign volgt hierbij zowel de Amerikaanse ESIGN- en UETA-wetgeving als de Europese eIDAS-verordening, en Nederlands bedrijf Stiply hanteert uitsluitend de eIDAS-verordening.
Daartegenover staat het feit dat DocuSign geen iDIN-authenticatie aanbiedt (wel een I.D.-check), terwijl Stiply juist weer alle bovengenoemde authenticatiemethoden gebruikt.
iDIN-authenticatie met Stiply
Beide ondertekenoplossingen hanteren strenge compliancy maatregelen om een veilige digitale handtekening te kunnen garanderen. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide audit van de software. Zo laat Stiply jaarlijks een externe Pentest uitvoeren, waarbij een ethische hacker wordt ingeschakeld om de veiligheid van de ondertekensoftware te testen.
Ook moet de software voldoen aan de strenge internationale veiligheidsnormen op het gebied van privacy. Om dat te waarborgen, heeft Stiply naast een goede kwaliteitsbeheersing een beveiligde cloud infrastructuur. Bovendien is Stiply ISO-gecertificeerd met certificaten ISO 9001, ISO 27001 en ISO 27017. Deze zijn erg belangrijk in de verwerking van persoonsgegevens en privacygevoelige documenten.
DocuSign is ook ISO-gecertificeerd, met certificaat ISO 27001. Ook heeft DocuSign een Trust Center waarin iedereen alle zaken rondom veiligheidsmaatregelen kan inzien. Stiply heeft conform de wettelijke eisen een verwerkersovereenkomst opgesteld waarin exact staat wat er met de bij Stiply bekende persoonsgegevens gebeurt.
Een digitale handtekening vraag je op via een ondertekenverzoek. Het ondertekenverzoek wordt via e-mail verzonden aan de ondertekenaars van het document. Hieronder een korte toelichting over de werking van elke software.
Een Stiply ondertekenverzoek bestaat uit vijf eenvoudige stappen:
1. Upload het document dat moet worden ondertekend.
2. Voer de gegevens van de ontvangers in (dit hoeven niet allemaal ondertekenaars te zijn). In het geval van meerdere ondertekenaars, kies de volgorde van ondertekening.
3. Indien van toepassing, voeg een authenticatie methode (anders dan e-mail) toe.
4. Plaats een bericht bij het ondertekenverzoek, en verstuur het direct naar de ontvanger. Een ondertekenverzoek kan je ook doorsturen naar een nieuwe ontvanger, mocht dat nodig zijn.
Zelf ervaren?
De software biedt een geheel gebruiksvriendelijke ervaring. De ondertekenaar kan vanaf elk device en webbrowser een krabbel plaatsen. Zodra het document is ondertekend, ontvangen beide partijen een bevestiging met daarbij een bewijs van ondertekening. De informatie in dit bewijsdocument is afhankelijk van de gekozen authenticatiemethode.
Ook met DocuSign kun je een ondertekenverzoek maken. Dit kan ook via de mobiele app, die je apart downloadt. Je uploadt een document, waarna het systeem vraagt om de e-mailadressen van de ondertekenaars. Vervolgens kun je verschillende ondertekenvelden toevoegen en direct verzenden naar de ondertekenaar(s). Een DocuSign ondertekenverzoek is opgebouwd uit vijf stappen:
1. Upload het document dat moet worden ondertekend.
2. Voer de gegevens in van de ondertekenaars. In het geval van meerdere ondertekenaars, kies de volgorde van ondertekening.
4. Voeg eventueel een e-mail bericht toe aan de ondertekenaar.
5. Plaats de benodigde ondertekenvelden in het document. Dit kan gaan om een handtekening-, paraaf- of datumveld bijvoorbeeld.
Kortom, je kan met zowel Stiply als DocuSign eenvoudig een digitale ondertekenverzoek maken, vanaf alle moderne browsers en apparaten. Toch lijkt het erop dat een standaard gebruikersaccount bij Stiply meer opties heeft. Zo kun je e-mailadressen opslaan in een adresboek, ondertekenverzoeken doorsturen naar gemachtigde personen en tags voor handtekeningvelden toevoegen aan het document.
Beide partijen bieden de mogelijkheid om de bestaande bedrijfssoftware te integreren met de digitale ondertekenoplossing. DocuSign integreert met diverse systemen. Een integratie met Stiply is in veel gevallen ook mogelijk. In tegenstelling tot DocuSign, kan Stiply de software volledig white label aanbieden. Lees hoe je de digitale handtekening integreert in jouw bedrijfssoftware.
Ook niet geheel onbelangrijk: heeft de digitale ondertekenoplossing een supportafdeling en worden jouw vragen realtime opgevangen?
Bij Stiply word je vrijwel direct te woord gestaan. Je kan telefonisch of per mail contact opnemen met het Nederlandse support team of het antwoord op jouw vraag vinden via de online helpdesk. Het support team is dagelijks bereikbaar op werkdagen van 9 tot 17 uur. Onze klanten kunnen uit ervaring spreken dat er ook echt wat met hun feedback wordt gedaan. En voor wie dat wenst, is er ook een Engelstalige klantenservice.
Voorheen had DocuSign alleen een internationale helpdesk, maar met de uitbreiding naar Sales Benelux kan je vanaf nu ook via een Nederlands contactformulier contact opnemen met DocuSign, of een salesmedewerker bellen via het opgegeven telefoonnummer. De ervaring leert dat er bij DocuSign doorgaans vanuit Ierland contact op wordt genomen.
Door de juiste keuze te maken voor jouw organisatie, kun je voor lange tijd eenvoudig en vlot gebruik maken van een gebruiksvriendelijke ondertekenoplossing. Dit is hoe beide oplossingen scoren op de volgende aspecten:
Wanneer je meer functionaliteiten wilt gebruiken tegen een lagere maandelijkse prijs, dan is Stiply een betere keuze. Wanneer je ondertekenverzoeken wil maken met PowerForms en ondertekenverzoeken wil managen in een mobiele app, kies dan voor DocuSign. Hoe dan ook kun je met beide ondertekenoplossingen een digitale handtekening opvragen en plaatsen via mobiele devices.
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: Stiply.
Beide oplossingen bieden rechtsgeldige authenticatiemethoden. Een groot verschil daarbij is de iDIN-authenticatiemethode, die alleen door Stiply wordt aangeboden. De ervaring leert dat veel organisaties iDIN hanteren of zelfs eisen, wat een belangrijke overweging kan zijn bij het kiezen van een ondertekenoplossing.
Winnaar in praktische rechtsgeldigheid: Stiply.
Een veilige digitale ondertekenoplossing voldoet aan ten minste de volgende criteria: 1) een goede kwaliteitsbeheersing, 2) een beveiligde cloud infrastructuur, en 3) AVG compliancy. Ook vragen beide software alleen om de noodzakelijke persoonsgegevens. Op gebied van ISO-certificeringen heeft Stiply een streepje voor op DocuSign, maar ook het feit dat Stiply een Nederlandse organisatie is, brengt zo zijn voordelen mee. Denk bijvoorbeeld aan kwaliteitsbeheersing t.o.v. internationale kwaliteitsnormen.
Winnaar in op veiligheidsgebied: Stiply.
De software van Stiply en DocuSign bieden in hoofdlijnen vrijwel dezelfde functionaliteiten. In beide gevallen heb je binnen een paar stappen een ondertekenverzoek verstuurd. Toch zijn er een aantal acties die alleen bij Stiply mogelijk zijn, zoals het bijhouden van een adresboek of bijvoorbeeld automatisch handtekeningvelden toevoegen aan het document. Wie op zoek is naar een volledig pakket met een breed scala aan opties, dan is Stiply de betere match.
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: geen duidelijke winnaar.
Wil jij jouw software integreren met een digitale ondertekenoplossing? Goed nieuws: dat kan met zowel Stiply als DocuSign. Waar DocuSign samenwerkt met honderden software partijen, biedt Stiply weer meer whitelabel mogelijkheden. Afhankelijk van voorkeur, kan je hier jouw keuze op baseren.
Winnaar in prijs-kwaliteit verhouding: geen duidelijke winnaar.
Beide software oplossingen hebben een afdeling die gratis support levert. Toch bestaat de kans dat je bij DocuSign wordt doorverbonden naar de klantenservice in Ierland. Wellicht niet heel wenselijk als je liever niet in het Engels communiceert. Bij Stiply wordt alle support in het Nederlands. En voor wie toch liever Engels gebruikt: ook dat is mogelijk. Daarnaast zit bij Stiply het development team op dezelfde locatie als de rest van de organisatie. Daardoor kan het team snel feedback van klanten of potentiële klanten verwerken in de software. De ervaring leert dat dat bij grote partijen als DocuSign vaak iets langer kan duren.
Winnaar in support: Stiply.
Een aantal andere belangrijke vraagstukken om in overweging te nemen:
Toe aan een digitale ondertekenoplossing die past bij jouw organisatie? Wij helpen je graag op weg.
Wil je een digitale ondertekenoplossing uitproberen? Maak een gratis proefaccount aan en ervaar de software zelf!
3 min read
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
4 min read
Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...