3 min read
Alles wat je moet weten over het ondertekenen van offertes en overeenkomsten
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
2 min read
Team Stiply 28 oktober '21
Wanneer iemand terechtkomt in de hulpverlening binnen het sociaal domein, dan zijn er altijd contracten en overeenkomsten te ondertekenen. Maar het proces van printen, wachten op een handtekening en de overeenkomst weer inscannen, is veel te omslachtig. Zeker wanneer iemand dringend hulp nodig heeft en tijd een belangrijke factor is. Een digitale handtekening zorgt er in ieder geval voor dat het ondertekenproces een stuk efficiënter verloopt. De Volkskredietbank Noord-Oost Groningen brengt de doorlooptijd zelfs terug van enkele weken tot enkele uren. De onderstaande zes functionaliteiten van digitaal ondertekenen helpen ook bij het sneller tot stand komen van een contract.
Het versturen van een ondertekenverzoek kan via je laptop, smartphone of tablet. Maar ook degene die een digitale handtekening moet zetten, kan dat doen via bijna elk apparaat en via elke moderne browser. Er is verder geen gedoe met inloggen, dus een handtekening is snel gezet.
Binnen het sociaal domein zijn vaak meerdere belanghebbenden betrokken. Het is mogelijk om een overeenkomst door meerdere personen digitaal te laten tekenen. Zij hoeven alleen maar op de link in jouw e-mail te klikken om hun handtekening te zetten. Op die manier wordt dezelfde overeenkomst van alle benodigde handtekeningen voorzien.
Vragen om een digitale handtekening doe je eenvoudig per e-mail die je gewoon verstuurt vanuit het domein van je organisatie. Bovendien kun je zowel de e-mail als de ondertekenpagina volledig weergeven in jullie eigen huisstijl. Dat oogt een stuk professioneler en roept minder vragen op bij de ontvanger, dan wanneer hij in een onherkenbare omgeving terecht zou komen bij het ondertekenen. Dit zorgt voor zo min mogelijk afleiding en komt de ondertekensnelheid ten goede.
Via de ondertekenoplossing kun je de ondertekenaar een termijn meegeven. Mocht zijn of haar handtekening nog niet zijn gezet binnen de gewenste periode, dan ontvangt hij/zij automatisch een herinnering. De status van je ondertekenverzoek vind je snel en overzichtelijk terug in je eigen dashboard en geeft grip op het proces.
Van veel overeenkomsten kun je een standaarddocument opstellen in je cliënt- of zaaksysteem. Het grootste deel van zo'n contract is statische content, maar een gedeelte is dynamisch, zoals een naam, handtekening en datum. In het sjabloon kun je al aangeven waar die gegevens horen te staan, zodat het ondertekenprogramma dat herkent. Zo kunnen overeenkomsten snel de deur uit.
Via een plug-in in Microsoft Word kun je direct om een digitale handtekening vragen zonder dat je hiervoor eerst naar het ondertekenprogramma moet. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, de gewenste authenticatiemethode, de ondertekentermijn en een persoonlijk bericht en de overeenkomst kan worden verstuurd.
Een digitale handtekening bespaart een hoop onnodige vertraging in het hulpverleningsproces. Hoe sneller overeenkomsten in orde zijn, hoe sneller iemand geholpen kan worden met zijn of haar problemen. De Volkskredietbank Noord-Oost Groningen (VKB) ervaart al de voordelen van digitaal ondertekenen, zoals een snellere intake en minder kosten. Lees de klantcase van de VKB en ontdek hoe digitaal ondertekenen wordt ingezet binnen het sociaal domein.
3 min read
In het zakelijke landschap vormen offertes en overeenkomsten de basis van elke samenwerking. Of het nu gaat om een nieuwe klant of het formaliseren...
4 min read
Het ondertekenen van een arbeidsovereenkomst lijkt een eenvoudige handeling, maar er komt meer bij kijken dan je zou denken. Of je nu een werkgever...
3 min read
Administratie: de meeste bedrijven zijn er veel tijd aan kwijt, terwijl die waardevolle tijd beter besteed kan worden aan andere werkzaamheden. Zo...